Znak Dahla

76-letnia kobieta została przyjęta do szpitala z dusznością. Oddychała przez zaciśnięte wargi. Pacjentka miała długą historię zaawansowanej przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP), z wymuszoną objętością wydechową w sekundę z 21% przewidywanej wartości. Badanie płucne wykazało wdechowe wciąganie mięśni międzyżebrowych i nadmostkowy karb, a także rozlany, polifoniczny świst wydechowy z przedłużoną fazą wydechową. Symetryczne, skośne regiony przebarwienia odnotowano na obu udach, co było zgodne ze znakiem Dahla, znanym również jako znak myśliciela. Opisany w 1963 roku u pacjenta z ciężką POChP, znak Dahla jest spowodowany powtarzającym się naciskiem od łokci na naskórek ud, u pacjentów spędzających duże ilości czasu w pozycji trójnogu, co powoduje przebarwienia, hiperkeratotyczne płytki. Chociaż charakterystyczną cechą na udach, znak Dahla można zobaczyć również na łokciach pacjentów, którzy chronicznie poc hylają się na twardej powierzchni, tworząc w zasadzie kalusa. Podobnie jak u naszego pacjenta, to odkrycie dostarcza dowodów potwierdzających przewlekłość choroby i jej ciężkość. Doustne glikokortykosteroidy i nebulizujące leki rozszerzające oskrzela zostały przepisane z minimalną ulgą, a pacjent został wypisany do domu z opieką hospicyjną. 76-letnia kobieta została przyjęta do szpitala z dusznością. Miała tachypnea i oddychała przez zaciśnięte wargi. Pacjent miał długą historię zaawansowanej przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP), z wymuszoną objętością wydechową w sekundę z 21% przewidywanej wartości. Badanie płucne wykazało wdechowe wciąganie mięśni międzyżebrowych i nadmostkowy karb, a także rozlany, polifoniczny świst wydechowy z przedłużoną fazą wydechową. Symetryczne, skośne regiony przebarwienia odnotowano na obu udach, co było zgodne ze znakiem Dahla, znanym również jako znak myśliciela. Opisany w 1963 roku u pacjenta z ciężką POChP, znak Dahla jest spowodowany powtarzającym się naciskiem od łokci na naskórek ud, u pacjentów spędzających duże ilości czasu w pozycji trójnogu, co powoduje przebarwienia, hiperkeratotyczne płytki. Chociaż charakterystyczną cechą na udach, znak Dahla można zobaczyć również na łokciach pacjentów, którzy chronicznie pochylają się na twardej powierzchni, tworząc w zasadzie kalusa. Podobnie jak u naszego pacjenta, to odkrycie dostarcza dowodów potwierdzających przewlekłość choroby i jej ciężkość. Doustne glikokortykosteroidy i nebulizujące leki rozszerzające oskrzela zostały przepisane z minimalną ulgą, a pacjent został wypisany do domu z opieką hospicyjną.

[przypisy: ginekolog Warszawa Śródmieście, endometrioza przyczyny, Warszawa ginekolog ]

Powiązane tematy z artykułem: endometrioza przyczyny ginekolog Warszawa Śródmieście Warszawa ginekolog