Zapalenie zatok czolowych wywolujace ropienie nadtwardówkowe i guz opuchniety

Zdrowy, 13-letni chłopiec zaprezentował się w klinice otorynolaryngologicznej z miękkim, dobrze odgraniczonym, bezbolesnym obrzękiem na czole. Nie miał wyraźnych objawów zapalenia zatok, ale przez 3 tygodnie miał bóle głowy i zmienną gorączkę. Nie miał deficytu neurologicznego ani nieprawidłowości w badaniu fizykalnym. Profil chemiczny krwi wykazał poziom białka C-reaktywnego 29 mg na litr i liczbę białych krwinek 11,900 na milimetr sześcienny. Tomografia komputerowa ujawniła jednostronne zmętnienie lewych zatok czołowych i sitowych, a także defekty w kości czołowej. Osiowe obrazy rezonansu magnetycznego (MRI) z użyciem T2 wykazały ropień podokostnowy w czole i ropień zewnątrzoponowy 3 cm x 5 cm x 8 cm). Nie było zaangażowania zatok żylnych. Połączone podejście neurochirurgiczne i otolaryngologiczne stosowano do chirurgicznego leczenia przedniego zapalenia zatok i związanego z nim ropnia zewnątrzoponowego. Kultury wyhodowały Strept ococcus intermedius. Pacjent był leczony dożylnymi antybiotykami przez 4 tygodnie po operacji. Pozostał on w dobrej kondycji, bez żadnych następstw neurologicznych lub szczątkowego ropnia obserwowanych klinicznie lub w wyniku obserwacji MRI uzyskanej miesiąc po drenażu. Zapalony guz Pott a jest rzadką postacią kliniczną charakteryzującą się zapaleniem szpiku kostnego przedniej kości i towarzyszącym ropniem podokostnowym, zwykle związanym z zapaleniem zatok czołowych; rozszerzenie wewnątrzczaszkowe jest potencjalną komplikacją. Wcześniej zdrowy, 13-letni chłopiec zaprezentował się w klinice otorynolaryngologicznej z miękkim, dobrze odgraniczonym, bezbolesnym obrzękiem na czole. Nie miał wyraźnych objawów zapalenia zatok, ale przez 3 tygodnie miał bóle głowy i zmienną gorączkę. Nie miał deficytu neurologicznego ani nieprawidłowości w badaniu fizykalnym. Profil chemiczny krwi wykazał poziom białka C-reaktywnego 29 mg na litr i liczbę białych krwinek 11,900 na milimetr sześcienny. Tomografia komputerowa ujawniła jednostronne zmętnienie lewych zatok czołowych i sitowych, a także defekty w kości czołowej. Osiowe obrazy rezonansu magnetycznego (MRI) z użyciem T2 wykazały ropień podokostnowy w czole i ropień zewnątrzoponowy 3 cm x 5 cm x 8 cm. Nie było zaangażowania zatok żylnych. Połączone podejście neurochirurgiczne i otolaryngologiczne stosowano do chirurgicznego leczenia przedniego zapalenia zatok i związanego z nim ropnia zewnątrzoponowego. Kultury wyhodowały Streptococcus intermedius. Pacjent był leczony dożylnymi antybiotykami przez 4 tygodnie po operacji. Pozostał on w dobrej kondycji, bez żadnych następstw neurologicznych lub szczątkowego ropnia obserwowanych klinicznie lub w wyniku obserwacji MRI uzyskanej miesiąc po drenażu. Zapalony guz Pott a jest rzadką postacią kliniczną charakteryzującą się zapaleniem szpiku kostnego przedniej kości i towarzyszącym ropniem podokostnowym, z wykle związanym z zapaleniem zatok czołowych; rozszerzenie wewnątrzczaszkowe jest potencjalną komplikacją.

Taija Kristina Nicoli, MD
Antti Mäkitie, MD, Ph.D.
Centralny Szpital Helsiński, Helsinki, Finlandia
taija. fi