Wpływ dronedaronu na zdarzenia sercowo-naczyniowe w migotaniu przedsionków

Dronedaron jest nowym lekiem przeciwarytmicznym, opracowywanym w leczeniu pacjentów z migotaniem przedsionków. Metody
Przeprowadziliśmy wieloośrodkowe badanie w celu oceny zastosowania dronedaronu u 4628 pacjentów z migotaniem przedsionków, którzy mieli dodatkowe czynniki ryzyka zgonu. Pacjenci zostali losowo przydzieleni do otrzymywania dronedaronu, 400 mg dwa razy na dobę lub placebo. Pierwszorzędowym wynikiem była pierwsza hospitalizacja z powodu zdarzeń sercowo-naczyniowych lub zgonu. Drugorzędnymi wynikami były zgon z jakiejkolwiek przyczyny, zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych oraz hospitalizacja z powodu zdarzeń sercowo-naczyniowych.
Wyniki
Średni czas obserwacji wynosił 21 . 5 miesięcy, a badany lek przerwał przedwcześnie 696 z 2301 pacjentów (30,2%) otrzymujących dronedaron i 716 z 2327 pacjentów (30,8%) otrzymujących placebo, głównie z powodu działań niepożądanych. Pierwotny wynik wystąpił u 734 pacjentów (31,9%) w grupie leczonej dronedaronem iu 917 pacjentów (39,4%) w grupie placebo, przy współczynniku ryzyka dla dronedaronu 0,76 (95% przedział ufności [CI], 0,69 do 0,84; P <0,001). Było 116 zgonów (5,0%) w grupie dronedaronu i 139 (6,0%) w grupie placebo (współczynnik ryzyka, 0,84, 95% CI, 0,66 do 1,08, P = 0,18). Było 63 zgony z przyczyn sercowo-naczyniowych (2,7%) w grupie leczonej dronedaronem i 90% (3,9%) w grupie placebo (współczynnik ryzyka 0,71; 95% CI, 0,51 do 0,98; p = 0,03), głównie z powodu zmniejszenia wskaźnik zgonu z powodu arytmii z dronedaronem. Grupa dronedaronu miała wyższy wskaźnik bradykardii, wydłużenie odstępu QT, nudności, biegunkę, wysypkę i zwiększony poziom kreatyniny w surowicy niż w grupie placebo. Częstość zdarzeń niepożądanych związanych z tarczycą i płucami nie różniła się znacząco w obu grupach.
Wnioski
Dronedaron zmniejszał częstość hospitalizacji z powodu zdarzeń sercowo-naczyniowych lub śmierci u pacjentów z migotaniem przedsionków. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00174785.)
Wprowadzenie
Migotanie przedsionków jest najczęstszym typem arytmii serca wymagającym opieki medycznej, z przewagą prawie 1% w populacji dorosłych w Stanach Zjednoczonych1. Jego rozpowszechnienie zwiększa się wraz z wiekiem, co wpływa na 3,8% populacji Stanów Zjednoczonych powyżej 60 lat i 9,0% populacji powyżej 80 lat. W ciągu ostatnich dwóch dekad hospitalizacje z powodu migotania przedsionków w Stanach Zjednoczonych zwiększyły się o dwa do trzech, powodując znaczne obciążenie zdrowia publicznego.2 Pomimo postępów w leczeniu niefarmakologicznym, 3 wielu pacjentów z objawami otrzymuje leczenie w celu kontroli rytmu serca. Obecnie dostępne leki przeciwarytmiczne są ograniczone przez ich niewielką skuteczność lub ich potencjał w zakresie poważnej proarytmii komorowej lub toksyczności pozatrzuszowej. Ponadto nie wykazano, że obecnie dostępne leczenie antyarytmiczne zmniejsza częstość hospitalizacji z powodu zdarzeń sercowo-naczyniowych u pacjentów z migotaniem przedsionków.
Dronedaron jest pochodną benzofuranu o profilu elektrofarmakologicznym przypominającym profil amiodaronu, ale o różnych względnych wpływach na poszczególne kanały jonowe.4-7 Zmiany strukturalne dokonane w amiodaronie w celu wytworzenia dronedaronu obejmują usunięcie jodu i dodanie grupy metanosulfonylowej. 8 Ta ostatnia zmiana zmniejsza lipofilowość, skracając okres półtrwania (do około 24 godzin) i zmniejszając akumulację w tkance
[hasła pokrewne: kolejka skierowań do sanatorium, zespół heerfordta, test woronowicza ]

Powiązane tematy z artykułem: kolejka skierowań do sanatorium test woronowicza zespół heerfordta