W krwi ilosc bilirubiny nie jest zwiekszona

W krwi ilość bilirubiny nie jest zwiększona. Nie ma zatem ani bilirubinurii, ani w większości przypadków żółtaczki, a to, dlatego, że bilirubina wessana z jamy otrzewnej dochodzi przez żyłę wrotną do wątroby i zostaje stąd wydalona do dróg żółciowych. Natomiast w krwinkach czerwonych i w tkankach gromadzi się dużo kwasów żółciowych. Powstaje zatem istotna żółcica (choiaemia) w sensie Leydena. Jest ona przyczyną ciężkiego stanu chorego. W postaci ograniczonej, dla której jest znamienne otorbienie powolnie gromadzącego się wysięku, bólów prawie nie ma lub są one bardzo słabe, ogólna ciepłota ciała bywa tylko nieznacznie podniesiona, przy tym niestale, raczej w okresach zaostrzenia, bolesność uciskowa ogranicza się do prawego, podżebrza. Jeżeli wysięku zbierze się więcej, można czasami wyczuć guz chełboczący. Sprawa może od czasu do czasu zaostrzać się, zwłaszcza gdy nastąpi wtórne zakażenie wysięku. Rozpoznanie żółciowego zapalenia otrzewnej jest trudne, gdyż objawy choroby są takie same jak w ostrym zapaleniu otrzewnej w ogóle. O ,trudności rozpoznania świadczy wymownie to, że w 30 na 40 przypadków rozpoznano: ostre zapalenie otrzewnej pochodzenia wyrostkowego w 13 przypadkach, na tle przedziurawienia wrzodu żołądka lub dwunastnicy w 5 i bez określonej przyczyny w 12 przypadkach; w 8 przypadkach rozpoznano niedrożność jelit. Żółciowe zapalenie otrzewnej bez przedziurawienia w układzie żółciowym Rozpoznanie różnicowe. Różnica pomiędzy żółciowym zapaleniem otrzewnej a ostrym zapaleniem otrzewnej w ogóle polega na tym, że w zapaleniu żółciowym: 1) wysięk otrzewny pojawia się szybko, zależnie od podrażnienia otrzewnej przez żółć; 2) objawy zapalno-otrzewne narastają powolniej niż w ostrym zapaleniu otrzewnej z przedziurawienia; 3) przebieg choroby jest łagodniejszy. [hasła pokrewne: hostessy fordanserki, Pompy insulinowe, adapalen ]