Terapia endokrynologiczna plus kwas Zoledronic w premenopauzalnym raku piersi

Tłumienie jajników plus tamoksyfen jest standardowym leczeniem uzupełniającym u kobiet przed menopauzą z rakiem piersi reagującym na hormony. Inhibitory aromatazy przewyższają tamoksyfen u pacjentów po menopauzie, a dane przedkliniczne sugerują, że kwas zoledronowy ma właściwości przeciwnowotworowe. Metody
Zbadaliśmy wpływ dodania kwasu zoledronowego do kombinacji gosereliny i tamoksyfenu lub gosereliny i anastrozolu u kobiet przed menopauzą z wczesnym rakiem piersi reagującym na hormon. Losowo przydzielono 1803 pacjentom, którzy otrzymywali goserelinę (3,6 mg podskórnie co 28 dni) plus tamoksyfen (20 mg na dobę podawany doustnie) lub anastrozol (1 mg na dobę podawany doustnie) z kwasem zoledronowym lub bez (4 mg podawane dożylnie co 6 miesięcy ) przez 3 lata. Pierwszorzędowym punktem końcowym było przeżycie wolne od choroby; czas przeżycia bez nawrotów i przeżycie całkowite były drugorzędowymi punktami końcowymi.
Wyniki
Po medianie czasu obserwacji wynoszącej 47,8 miesiąca, wystąpiło 137 zdarzeń, z odsetkiem przeżyć wolnych od choroby wynoszącym 92,8% w grupie z tamoksyfenem, 92,0% w grupie z anastrozolem, 90,8% w grupie, która sama otrzymywała terapię hormonalną, i 94,0% w grupie, która otrzymywała terapię hormonalną kwasem zoledronowym. Nie było istotnej różnicy w przeżyciu wolnym od choroby między grupą otrzymującą anastrozol i tamoksyfen (stosunek ryzyka dla postępu choroby w grupie otrzymującej anastrozol, 1,10; przedział ufności 95% [CI], 0,78 do 1,53; P = 0,59). Dodanie kwasu zoledronowego do terapii hormonalnej w porównaniu z terapią hormonalną bez kwasu zoledronowego spowodowało bezwzględne zmniejszenie o 3,2 punktu procentowego i względne zmniejszenie o 36% ryzyka progresji choroby (współczynnik ryzyka, 0,64; 95% CI, 0,46 do 0,91, P = 0,01); dodanie kwasu zoledronowego nie zmniejszyło istotnie ryzyka zgonu (współczynnik ryzyka, 0,60; 95% CI, 0,32 do 1,11; P = 0,11). Zdarzenia niepożądane były zgodne ze znanymi profilami bezpieczeństwa leku.
Wnioski
Dodatek kwasu zoledronowego do adiuwantowej terapii endokrynologicznej poprawia przeżycie wolne od choroby u kobiet przed menopauzą z wczesnym rakiem piersi reagującym na estrogen. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00295646.)
Wprowadzenie
Optymalne postępowanie z wczesnym rakiem piersi wrażliwym na hormony u kobiet przed menopauzą pozostaje kontrowersyjne. Chociaż inhibitory aromatazy wykazały korzyści przewyższające teoksyfen u kobiet w okresie pomenopauzalnym, to jednak ich korzyści u kobiet przed menopauzą, wśród których choroba odpowiedzialna za gospodarkę endokrynną stanowi 62% wczesnych przypadków raka sutka, są nieznane.7 Połączenie zahamowania czynności jajników z leczeniem analogi hormonu uwalniającego gonadotropiny i tamoksyfen są standardem opieki dla kobiet przed menopauzą, ponieważ są one co najmniej tak samo skuteczne jak ustalone schematy chemioterapii cytotoksycznej i są lepiej tolerowane niż chemioterapia.8-12
Terapia bisfosfonianowa zmniejsza ryzyko wystąpienia zdarzeń związanych z układem kostnym u pacjentów z przerzutami do kości i może hamować utratę masy kostnej
[hasła pokrewne: ginekolog po angielsku, lekarz medycyny pracy ostrołęka, zespół heerfordta ]