Swiad i obrzek w obu oczach

7-letni chłopiec miał 3-letnią historię ciężkiego świądu i obrzęku w obu oczach. Nie było rodzinnej historii choroby atopowej. Odnotowano zmiany sezonowe, z objawami nasilenia objawów w okresie letnim. Podczas badania jego najlepiej skorygowana ostrość widzenia wynosiła 20/30 w każdym oku. W górnej gałce ocznej w obu górnych powiekach w prawym oku (panel A) i lewym oku (panel B) znajdowały się duże, płaskie, spłaszczone brodawkowate brodawki. Zapalenie spojówki wykazało utratę architektury, blizn i przekrwienia. Występował łagodny przerost limbotyczny. Leczenie obejmowało miejscowo 0,1% betametazon, 0,2% olopatadyny (środek przeciwhistaminowy i stabilizator komórek tucznych) oraz substytuty łez. Wzdłużne wstrzyknięcie acetonidu triamcynolonu spowodowało znaczny spadek wielkości przerostowych brodawek w ciągu 2 tygodni. Każdy nawrót był kontrolowany przez dostosowanie miejscowej dawki glukokortykoidu i podawanie miejscowo 0,05% cykl osporyny dwa razy dziennie, powodując remisje od 6 do 7 miesięcy. Pacjent był obserwowany przez 2 lata, ze zmniejszającym się nasileniem choroby. Weneryczne zapalenie rogówki i spojówki wymaga nadzorowanej opieki okulistycznej w celu monitorowania przebiegu choroby i dostosowania leczenia immunosupresyjnego. 7-letni chłopiec miał 3-letnią historię ciężkiego świądu i obrzęku w obu oczach. Nie było rodzinnej historii choroby atopowej. Odnotowano zmiany sezonowe, z objawami nasilenia objawów w okresie letnim. Podczas badania jego najlepiej skorygowana ostrość widzenia wynosiła 20/30 w każdym oku. W górnej gałce ocznej w obu górnych powiekach w prawym oku (panel A) i lewym oku (panel B) znajdowały się duże, płaskie, spłaszczone brodawkowate brodawki. Zapalenie spojówki wykazało utratę architektury, blizn i przekrwienia. Występował łagodny przerost limbotyczny. Leczenie obejmowało miejscowo 0,1% betametazon, 0,2% olopatadyny (środek przeciwhistamino wy i stabilizator komórek tucznych) oraz substytuty łez. Wzdłużne wstrzyknięcie acetonidu triamcynolonu spowodowało znaczny spadek wielkości przerostowych brodawek w ciągu 2 tygodni. Każdy nawrót był kontrolowany przez dostosowanie miejscowej dawki glukokortykoidu i podawanie miejscowo 0,05% cyklosporyny dwa razy dziennie, powodując remisje od 6 do 7 miesięcy. Pacjent był obserwowany przez 2 lata, ze zmniejszającym się nasileniem choroby. Weneryczne zapalenie rogówki i spojówki wymaga nadzorowanej opieki okulistycznej w celu monitorowania przebiegu choroby i dostosowania leczenia immunosupresyjnego.

Jagat Ram, MD
Aniruddha Agarwal, MD
Podyplomowy Instytut Edukacji Medycznej i Badań Medycznych, Chandigarh, Indie
com