Rak prostaty

Rak prostaty jest obecnie najczęstszym typem raka wśród amerykańskich mężczyzn. W ciągu ostatnich kilku lat nowe formy technologii, takie jak testy antygenu specyficznego dla prostaty (PSA) i ultrasonografia przezodbytnicza, umożliwiły wczesne wykrycie raka prostaty u bezobjawowych mężczyzn. American Cancer Society zaleca, aby mężczyźni w wieku powyżej 50 lat mieli coroczne badanie odbytnicy i pomiar PSA. Masowe badania przesiewowe tej populacji znacząco zmieniły częstość występowania zdiagnozowanego raka prostaty – z 105 000 w 1990 r. Do 165 000 w 1993 r. Szacuje się, że 200 000 przypadków raka prostaty zostanie zdiagnozowanych w 2000 r. Te statystyki nie są zaskakujące dla patologów, którzy od wielu lat wiedzą, że rak prostaty jest niezwykle powszechny. Wyniki autopsji wskazują na obecność ognisk nowotworu histopatologicznego u 30% mężczyzn w wieku powyżej 50 lat, rosnących do 50-70% wszystkich mężczyzn w wieku 75 lat i starszych. Ogromna większość mężczyzn z histologicznym dowodem choroby lub utajonego raka prostaty nigdy nie będzie mieć klinicznie istotnej choroby w ich życiu.
Czy kosztowne środki medyczne przeznaczane są na identyfikację dużej liczby mężczyzn z rakiem prostaty. Chociaż wskaźnik wykrywalności choroby wzrósł o 30 procent w ciągu ostatnich 5 lat, wskaźnik umieralności pozostaje niezmieniony i wynosi 20 procent – w ciągu ostatnich 50 lat. Czy agresywne leczenie nowo wykrytego raka prostaty ma wpływ na długowieczność. Czy lekarze powinni zalecać rutynowe badania przesiewowe PSA u bezobjawowych mężczyzn. W jaki sposób lekarze powinni doradzać tym pacjentom po wykryciu choroby.
Prostate Cancer, wielojęzyczny podręcznik z serii Current Clinical Oncology, wyjaśnia wiele z tych kontrowersyjnych kwestii. Dobrze napisany rozdział na temat epidemiologii choroby podkreśla fakt, że wpływ wczesnego wykrywania śmiertelności z powodu raka prostaty jest nieznany i że dotychczasowa interwencja nie wykazała zmiany naturalnego przebiegu choroby. Rozdział poświęcony rutynowemu badaniu przesiewowemu w kierunku raka prostaty zawiera pytania, czy potencjalna chorobowość spowodowana przez wykrycie i leczenie klinicznie nieważnej choroby przewyższa potencjalną przewagę wczesnego wykrywania w małej grupie mężczyzn z guzami biologicznie agresywnymi. Praktycy, którzy zdecydują się na aktywną interwencję, zdobędą wiedzę z rozdziałów dotyczących najnowszych postępów w radioterapii konformalnej i technikach chirurgicznych.
Jeden z najciekawszych rozdziałów omawia opcję obserwacji tylko dla mężczyzn z klinicznie zlokalizowaną chorobą – praktyka powszechna wśród europejskich lekarzy. Rozdziały o szczególnym znaczeniu dla urologów i onkologów medycznych omawiają rodzaje terapii antyandrogenem dostępne dla mężczyzn z chorobą przerzutową, a także kwestię, kiedy rozpocząć leczenie endokrynologiczne u pacjentów bezobjawowych. Omówiono również niedawne próby terapeutyczne dotyczące suramin, silnego leku przeciwpasożytniczego oraz zastosowanie dożylnych środków radiofarmaceutycznych, takich jak stront-89.
Rak gruczołu krokowego powinien być dostępny dla wszystkich pracowników służby zdrowia, którzy zalecają badania przesiewowe w kierunku raka pacjentom. Lekarze, którzy wierzą, że agresywna interwencja w przypadku nowo zdiagnozowanego raka zapobiegną przyszłemu postępowi choroby, powinni zapoznać się z tą książką przed udzieleniem porady swoim pacjentom W chwili, gdy liczba przypadków raka prostaty rozpoznana jest gwałtownie, nietradycyjne poglądy zaprezentowane w tej książce spowodują, że wielu praktyków dostosuje swoje nastawienie do badań przesiewowych i leczenia tego powszechnego raka.
Barbara Bassil, MD
Massachusetts General Hospital, Boston, MA 02114

[hasła pokrewne: wynicowanie pęcherza, depilacja laserowa ceny, enterococcus faecalis w moczu ]

Powiązane tematy z artykułem: depilacja laserowa ceny enterococcus faecalis w moczu wynicowanie pęcherza