Przewlekle zapalenie otrzewnej wiedzie do znacznego jej zgrubienia i czesto do utraty jej polysku

Przewlekłe zapalenie otrzewnej wiedzie do znacznego jej zgrubienia i często do utraty jej połysku. Otrzewna jest gładka, czasami jednak widać na niej gdzieniegdzie drobne ziarenkowate zgrubienia, tzw. ziarnka piaskowate(corpuscuui arenacea), gołym okiem przypominające gruzełki gruźlicze, drobnowidowo wszakże o budowie odmiennej. Składają się one z ułożonych współśrodkowo i szklisto zwyrodniałych śródbłonków naczyń chłonnych otrzewnej. Sieć jest nieraz zmieniona, zgrubiała, miejscami przyrosła, czasami przekształca się w twardy twór. W jamie otrzewnej stwierdza się wysięk surowiczy lub surowiczo- włóknikowy. Ilość wysięku może nawet wynosić kilkanaście litrów. Jest to płyn żółtawy, nieco mętnawy lub przejrzysty, o ciężarze właściwym przekraczającym 1,015-1,018. Płyn zawiera białko w Ilości przeważnie powyżej 410. Próby Rivalty oraz Sochańskiego są dodatnie. Jeżeli zapalenie dołącza się do puchliny brzusznej, to ciężar właściwy płynu i ilość w nim białka są niższe niż w płynie wysiękowym. Włóknik wysięku często odkłada się na otrzewnej, wskutek czego otrzewna traci miejscami gładkość i połysk. Organizacja włóknika wiedzie do kurczenia się otrzewnej, krezki jelit cienkich i sieci oraz do podziału jamy otrzewnej przez skleiny i zrosty na poszczególne komory, wypełnione wysiękiem. Jeżeli zapalenie otrzewnej jest sprawą wtórną, to stwierdza się nadto zmiany anatomiczne, zależne od podstawowej choroby (np. marskość wątroby). W pomyślnych przypadkach skleiny i zrosty mogą wsysać się całkowicie, nie pozostawiając po sobie śladu, albo też pozostawiają miejscami zgrubienie otrzewnej . Objawy. [więcej w: najrzadsze choroby genetyczne, ropień podprzeponowy, ginekolog po angielsku ]

Powiązane tematy z artykułem: ginekolog po angielsku najrzadsze choroby genetyczne ropień podprzeponowy