OSTRE ZAPALENIE OTRZEWNEJ OGRANICZONE

W zapaleniu żółciowym nie ma jednak innych znamiennych objawów ostrej martwicy trzustki (bolesności uciskowej i poprzecznie leżącego oporu w miejscu rzutu trzustki na przednią ścianę brzucha, stałych silnych bólów nie ustępujących pod wpływem środków narkotycznych, diastazy w moczu, zwiększonej ilości diastazy i, lipazy w krwi i in. ). Rokowanie w żółciowym zapaleniu otrzewnej jest niepewne, gdyż śmiertelność podawana przez różne statystyki wynosi od 32 do 48%. Leczenie w żółciowym zapaleniu otrzewnej – chirurgiczne. Należy je zastosować jak najwcześniej. Przypadki leczone zachowawczo kończą się zazwyczaj śmiercią. III. OSTRE ZAPALENIE OTRZEWNEJ OGRANICZONE (PERITONITIS ACUTA CIRCUMSCRIPTA) Cechą zasadniczą ograniczonego zapalenia otrzewnej jest szybkie otorbienie zapalenia, powstałego w pewnym obszarze jamy otrzewnej, przez skleiny albo powstanie zapalenia w miejscu otrzewnej ograniczonym już przedtem przez zrosty. Zapalenie ograniczone powstaje wtedy, gdy bakterie je wywołujące są mało zjadliwe w stosunku do sił obronnych ustroju w ogóle, a otrzewnej w szczególności. Ostre zapalenie otrzewnej ograniczone dołącza się do ostrych chorób narządów brzusznych lub do chorób przewlekłych w okresie ich zaostrzenia. Zależnie od narządu, którego choroba wikła się . ograniczonym zapaleniem otrzewnej, a więc od jego siedziby, odróżnia się ostre zapalenie okołowyrostkowe (periappendicitis (Lcuta),- około-żołądkowe(perigastritis acuta), około-dwunastnicze (periduodenitis ccutc), około-pęcherzykowe (pericholecystitis acuta), około maciczne(perimetritis acuta) itd. W lekkich przypadkach ostrego ograniczonego zapalenia otrzewnej na powierzchni błony surowiczej odpowiedniego narządu, odkładają się naloty włóknika łub zbiera się nieznaczna ilość wysięku surowiczo- włóknikowego. [podobne: leki na sen na recepte wykaz, test woronowicza, gis ebola ]