Ogólna cieplota ciala w przewleklym rozlanym zapaleniu otrzewnej jest prawidlowa

Opukiwaniem w przewlekłym rozlanym zapaleniu otrzewnej stwierdza się przytłumienie odgłosu opukowego przechodzące w zupełne stłumienie w okolicy brzucha znajdującej się najniżej w danym położeniu ciała. Jeżeli chory stoi, górna granica stłumienia ma kształt łuku zwróconego wypukłością ku spojeniu łonowemu, a nad notą odgłos opukowy jest bębenkowy lub metaliczny. Gdy chory leży na wznak, odgłos opukowy w środkowej części brzucha jest bębenkowy lub metaliczny, a w okolicach bocznych i nad spojeniem łonowym przytłumiony, przechodzący w stłumiony. Gdy chory leży na boku, odgłos bębenkowy lub metaliczny stwierdza się w przeciwległej bocznej części brzucha, stłumiony zaś w okolicy bocznej, odpowiadającej bokowi, na którym chory leży. Opisanych zmian siedziby wypuklenia rraz odgłosu opukowego w związku ze zmianą położenia ciała może nie być, jeżeli płyn otorbi się przez zrosty otrzewne. Ogólna ciepłota ciała w przewlekłym rozlanym zapaleniu otrzewnej jest prawidłowa. Mierząc ją stale przez dłuższy czas, można jednak przekonać się, że od czasu do czasu są wyskoki gorączkowe, zazwyczaj niewysokie. Gdy płynu nagromadzi się w jamie brzusznej dużo, pojawiają się objawy uciskowe nie tylko w postaci rozszerzenia powierzchownych żył w powłokach brzusznych w dolnej i bocznej okolicy brzucha, ale także obrzęki na dolnych kończynach, nawet i w dolnej części tułowia. Prócz tego, wskutek wysokiego ustawienia przepony powstaje nieraz niedodma dolnych płatów płucnych. Objawia się ona przytłumieniem odgłosu opukowego pod łopatkami, tudzież osłabieniem szmeru oddechowego oraz trzeszczeniami. Dołączenie się przewlekłego zapalenia otrzewnej do istniejącej już puchliny brzusznej następuje przeważnie niepostrzeżenie, bez wyraźnych bólów. Rozpoznanie przewlekłego rozlanego nieswoistego zapalenia Otrzewnej opiera się na stwierdzeniu płynu w jamie brzusznej c cechach wysięku, stanów gorączkowych, chociażby niestałych, oraz bolesności uciskowej w zakresie brzucha. [patrz też: Ginekolog łódź, kardiolog Wrocław, ginekolog Warszawa Śródmieście ]

Powiązane tematy z artykułem: Ginekolog łódź ginekolog Warszawa Śródmieście kardiolog Wrocław