Nekroza skórna zwiazana z zimnymi aglutyninami

31-letnia kobieta miała liczne martwicze zmiany skórne na nosie, uszach i nogach, które rozwinęły się w ciągu kilku dni. Zmiany zaczęły się od rumieniowo-niebieskich plamek, które wkrótce stały się pęcherzowe i ostatecznie, po około 10 dniach, rozwinęły się w grube martwicze płytki. Nie miała żadnych chorób ani infekcji, ale opisała kilka dni ekspozycji na zimno po tym, jak ogrzewanie w jej domu się nie udała, a temperatura na zewnątrz spadła do 50 ° F (10 ° C). Badanie histologiczne ujawniło zakrzepicę wszystkich naczyń skórnych i podskórnych, ale prawie nie stwierdzono nacieku zapalnego i żadnych objawów zapalenia naczyń. Test na zimne aglutyniny był dodatni w rozcieńczeniu 1:64, a wystąpiły objawy łagodnej anemii hemolitycznej. Zimne aglutyniny (immunoglobuliny, przeważnie IgM) zazwyczaj prowadzą do aglutynacji erytrocytów poniżej pewnych temperatur, powodując upośledzenie mikrokrążenia i hemolizę. Badania przesiewowe pod kątem nadkrzepliwości, krioglobulin i paraprotein były ujemne i nie stwierdzono żadnych objawów raka. Pacjentkę leczono heparyną, iloprostem, plazmaferezą i chirurgicznym usuwaniem nekrotycznej skóry i podawano ścisłe instrukcje, aby chronić się przed przeziębieniem. Po wstępnej poprawie straciła czas na obserwację. 31-letnia kobieta miała liczne martwicze zmiany skórne na nosie, uszach i nogach, które rozwinęły się w ciągu kilku dni. Zmiany zaczęły się od rumieniowo-niebieskich plamek, które wkrótce stały się pęcherzowe i ostatecznie, po około 10 dniach, rozwinęły się w grube martwicze płytki. Nie miała żadnych chorób ani infekcji, ale opisała kilka dni ekspozycji na zimno po tym, jak ogrzewanie w jej domu się nie udała, a temperatura na zewnątrz spadła do 50 ° F (10 ° C). Badanie histologiczne ujawniło zakrzepicę wszystkich naczyń skórnych i podskórnych, ale prawie nie stwierdzono nacieku zapalnego i żadnych objawów zapale nia naczyń. Test na zimne aglutyniny był dodatni w rozcieńczeniu 1:64, a wystąpiły objawy łagodnej anemii hemolitycznej. Zimne aglutyniny (immunoglobuliny, przeważnie IgM) zazwyczaj prowadzą do aglutynacji erytrocytów poniżej pewnych temperatur, powodując upośledzenie mikrokrążenia i hemolizę. Badania przesiewowe pod kątem nadkrzepliwości, krioglobulin i paraprotein były ujemne i nie stwierdzono żadnych objawów raka. Pacjentkę leczono heparyną, iloprostem, plazmaferezą i chirurgicznym usuwaniem nekrotycznej skóry i podawano ścisłe instrukcje, aby chronić się przed przeziębieniem. Po wstępnej poprawie straciła czas na obserwację.

Antonia Jeskowiak, MD
Tobias Goerge, MD
Szpitala uniwersyteckiego Muenster, Muenster, Niemcy
toby. de