Izolowany obrzek naczynioruchowy

59-letni mężczyzna został przyjęty do jednostki opieki wieńcowej z gorszym zawałem mięśnia sercowego z uniesieniem odcinka ST. Nie przyjmował żadnych leków i nie miał historii alergii ani obrzęku naczynioruchowego. Przeprowadzono pierwotną przezskórną interwencję wieńcową, a stent z gołego metalu z powodzeniem wszczepiono do tętnicy obwodowej. Leczenie 6,25 mg kaptoprilu rozpoczęto 6 godzin po zakończeniu zabiegu, a 30 minut po podaniu zgłosił trudności w połykaniu i ból gardła; dźwięki płuc były normalne i nie miał trudności z oddychaniem. Podczas badania języczek był wyraźnie obrzękły i rumieniowaty (panel A i wideo 1). Wykryto obrzękowy obrzęk naczynioruchowy lub chorobę Quinckego i rozpoczęto leczenie lekami przeciwhistaminowymi i glikokortykosteroidami. Poprawa była szybka, a obrzęk całkowicie ustąpił w ciągu 24 godzin (panel B i wideo 2). Izolowany jajowodowy obrzęk naczynioruchowy jest zwykle spowodowany przez bezpo średnią reakcję nadwrażliwości (typ I). Degranulacja komórek tucznych może wystąpić po ekspozycji na immunologiczny lub nieimmunologiczny środek pobudzający, taki jak lek, jak miało to miejsce w przypadku tego pacjenta. Inhibitory konwertazy angiotensyny (ACE) mogą powodować izolowany obrzęk naczynioruchowy i chociaż ta reakcja na inhibitory ACE jest rzadkością, ważne jest, aby być tego świadomym, ponieważ może to prowadzić do obturacyjnej niewydolności oddechowej, jeśli nie zostanie natychmiast rozpoznane i leczone. Wideo
Izolowany angiodiemorak jajowaty. (00:15)
59-letni mężczyzna został przyjęty do jednostki opieki wieńcowej z gorszym zawałem mięśnia sercowego z uniesieniem odcinka ST. Nie przyjmował żadnych leków i nie miał historii alergii ani obrzęku naczynioruchowego. Przeprowadzono pierwotną przezskórną interwencję wieńcową, a stent z gołego metalu z powodzeniem wszczepiono do tętnicy obwodowej. Leczenie 6,25 mg k aptoprilu rozpoczęto 6 godzin po zakończeniu zabiegu, a 30 minut po podaniu zgłosił trudności w połykaniu i ból gardła; dźwięki płuc były normalne i nie miał trudności z oddychaniem. Podczas badania języczek był wyraźnie obrzękły i rumieniowaty (panel A i wideo 1). Wykryto obrzękowy obrzęk naczynioruchowy lub chorobę Quinckego i rozpoczęto leczenie lekami przeciwhistaminowymi i glikokortykosteroidami. Poprawa była szybka, a obrzęk całkowicie ustąpił w ciągu 24 godzin (panel B i wideo 2). Izolowany jajowodowy obrzęk naczynioruchowy jest zwykle spowodowany przez bezpośrednią reakcję nadwrażliwości (typ I). Degranulacja komórek tucznych może wystąpić po ekspozycji na immunologiczny lub nieimmunologiczny środek pobudzający, taki jak lek, jak miało to miejsce w przypadku tego pacjenta. Inhibitory konwertazy angiotensyny (ACE) mogą powodować izolowany obrzęk naczynioruchowy i chociaż ta reakcja na inhibitory ACE jest rzadkością, ważne jest, aby być tego świadomym, ponieważ może to prowadzić do obturacyjnej niewydolności oddechowej, jeśli nie zostanie natychmiast rozpoznane i leczone.

Ana Viana-Tejedor, MD, Ph.D.
Iwan Javier Nunez-Gil, MD, Ph.D.
Szpital Clínico San Carlos, Madryt, Hiszpania
com
Powołując się na artykuły (3)
[hasła pokrewne: test woronowicza, klinika plastyczna warszawa, znajdź lek w aptece ]