Implant dentystyczny

57-letnia kobieta miała nawracające zapalenie zatok z lewej strony. Tomografia komputerowa wykazała obecność ciała obcego w lewej zatoce sitowej. Pacjent otrzymał implant śródkostny w górnej szczęce 2 lata wcześniej bez komplikacji. Podczas badania przezskórnego implant był niespodziewanie nieobecny; błona śluzowa pokrywająca proces wyrostka zębodołowego była nienaruszona, a pozostałe zęby były zdrowe. Podczas zabiegu endoskopowego wizualizowano implant dentystyczny w zespole ostiomeatalnym (panel B, LW oznacza boczną ścianę nosową, małżowinę środkową MT i przegrodę nosową NS) i ekstrahowano (panel C, jednostki miary to centymetry). Pacjent został wypisany dzień po operacji, z szybkim złagodzeniem objawów. Osiem miesięcy później zgłosiła brak objawów szczątkowych; w endoskopii nosowej sinusotomia szczękowa była opatentowana z prawidłową błoną śluzową. Przemieszczenie implantów dentystycznych do zatoki może być wynikie m niewłaściwego pozycjonowania lub późnej konsekwencji zapalenia okolicy okołogłobiastej i resorpcji kości. 57-letnia kobieta miała nawracające zapalenie zatok szczękowej lewej. Tomografia komputerowa wykazała obecność ciała obcego w lewej zatoce sitowej (panel A). Pacjent otrzymał implant śródkostny w górnej szczęce 2 lata wcześniej bez komplikacji. Podczas badania przezskórnego implant był niespodziewanie nieobecny; błona śluzowa pokrywająca proces wyrostka zębodołowego była nienaruszona, a pozostałe zęby były zdrowe. Podczas zabiegu endoskopowego wizualizowano implant dentystyczny w zespole ostiomeatalnym (panel B, LW oznacza boczną ścianę nosową, małżowinę środkową MT i przegrodę nosową NS) i ekstrahowano (panel C, jednostki miary to centymetry). Pacjent został wypisany dzień po operacji, z szybkim złagodzeniem objawów. Osiem miesięcy później zgłosiła brak objawów szczątkowych; w endoskopii nosowej sinusotomia szczękowa był a opatentowana z prawidłową błoną śluzową. Przemieszczenie implantów dentystycznych do zatoki może być wynikiem niewłaściwego pozycjonowania lub późnej konsekwencji zapalenia okolicy okołogłobiastej i resorpcji kości.

Alberto Schreiber, MD
Davide Lombardi, MD
University of Brescia, Brescia, Włochy
to