Granica stlumienia zmienia sie ze zmiana polozenia ciala

W przypadkach ropnia podprzeponowego gazowego, powikłanego wysiękowym zapaleniem opłucnej, przy dużej zawartości gazu, stwierdza się, gdy chory stoi lub siedzi, dwa stłumienia: jedno, zależne od ropnia, a drugie – od wysięku opłucnego, stłumienia te są przedzielone pasmem odgłosu bębenkowego bez szmerów oddechowych lub ze słabym szmerem oskrzelowym albo dzbanowym. Granica stłumienia zmienia się ze zmianą położenia ciała. W krwi stwierdza się zazwyczaj hiperleukocytozę obojętnochłonną oraz przyśpieszone opadanie krwinek, a w moczu – często indoksylurię. Ropień podprzeponowy może trwać czas dłuższy, wywołując coraz większy upadek sił, chorego. Pozostawiony samemu sobie ropień może przebijać się na zewnątrz, do jamy opłucnej, płuca, oskrzeli, do wolnej jamy otrzewnej łub do światła narządu jamistego, (żołądka, jelit itp. ), wywołując odpowiedni obraz kliniczny. Rozpoznanie przypadków ropnia podprzeponowego o łagodnym i powolnym początku oraz tych, w których: punktem wyjścia choroby, jest sprawa tocząca się poza obrębem brzucha, np. czyraczność, grypa, przeważnie jest trudne. Dopiero opisane wyżej -objawy opukowe i osłuchowe, zwłaszcza zaś wypuklenie i obrzęk w okolicy rzutu przepony, nasuwają na myśl ropień podprzeponowy, szczególnie jeżeli chory jest dotknięty chorobą, która może się wikłać ropniem (wrzód trawienny żołądka lub dwunastnicy, zapalenie wyrostka robaczkowego itd). W okresie wcześniejszym trzeba mieć zawsze na względzie możliwość ropnia podprzeponowego, jeżeli po sprawie zapalnej w jamie brzusznej, zwłaszcza po ropnym zapaleniu wyrostka, albo po zabiegu chirurgicznym w jamie brzusznej utrzymuje się gorączka bez widocznej przyczyny czas dłuższy, szczególnie ,gdy tor gorączki jest zwalniający i chory odczuwa, chociażby niesilne bóle w boku. Skoro podejrzewamy ropień podprzeponowy należy zbadać chorego Promieniami rentgenowskimi, stosując badanie puste . [hasła pokrewne: Warszawa USG genetyczne, kardiolog Wrocław, leczenie endometriozy ]

Powiązane tematy z artykułem: kardiolog Wrocław leczenie endometriozy Warszawa USG genetyczne