Diphetheria oddechowa

13-letnia dziewczynka z historią niepełnej immunizacji dziecięcej (otrzymała tylko pierwszą z trzech dawek szczepionki przeciw błonicy i krztuścowi), przebywająca w Bengalu Zachodnim w Indiach, pojawiła się na oddziale ratunkowym Chorób Zakaźnych Szpitala w Kalkucie w czerwcu (w porze deszczowej od czerwca do września). Przez 8 dni miała gorączkę, ciężkie bóle gardła, szyję byka (panel A), ochrypły głos i niewydolność oddechową. Pojawiła się chora, miała tachykardię z normalnym ciśnieniem krwi i miała dwustronne, żółtawobiałe plamy gardłowe z zastojem (panel B). Krwawienie obserwowano podczas próby usunięcia łaty podczas pobierania próbki wymazu z gardła do hodowli. Otrzymała kliniczną diagnozę błonicy. Leczenie rozpoczęto natychmiast (80 000 jm surowicy przeciwidhezyjnej podawanej w powolnym wlewie dożylnym [test nadwrażliwości skóry był ujemny] i penicyliny G prokainy w dawce 600 000 jednostek podanej domięśniowo co 1 2 godzin przez 10 dni do momentu, aż pacjent mógł połykać, a następnie penicylinę V w dawce 250 mg podawanej doustnie cztery razy dziennie przez kolejne 4 dni). Kultura gardła była pozytywna dla Corynebacterium diphtheriae. Pacjent powrócił do zdrowia bez większych komplikacji, a kły byka zanikały w ciągu tygodnia po rozpoczęciu leczenia. Błonica występuje endemicznie w Indiach i nie odnotowano podobnych przypadków w tej samej dzielnicy Bengalu Zachodniego w tym samym okresie. 13-letnia dziewczynka z historią niepełnej immunizacji dziecięcej (otrzymała tylko pierwszą z trzech dawek szczepionki przeciw błonicy i krztuścowi), przebywająca w Bengalu Zachodnim w Indiach, przedstawiona na oddziale ratunkowym Chorób Zakaźnych Szpital w Kalkucie w czerwcu (w porze deszczowej od czerwca do września). Przez 8 dni miała gorączkę, ciężkie bóle gardła, szyję byka (panel A), ochrypły głos i niewydolność oddechową. Pojawiła się chora, miała tachykard ię z normalnym ciśnieniem krwi i miała dwustronne, żółtawobiałe plamy gardłowe z zastojem (panel B). Krwawienie obserwowano podczas próby usunięcia łaty podczas pobierania próbki wymazu z gardła do hodowli. Otrzymała kliniczną diagnozę błonicy. Leczenie rozpoczęto natychmiast (80 000 jm surowicy przeciwidhezyjnej podawanej w powolnym wlewie dożylnym [test nadwrażliwości skóry był ujemny] i penicyliny G prokainy w dawce 600 000 jednostek podanej domięśniowo co 12 godzin przez 10 dni do momentu, aż pacjent mógł połykać, a następnie penicylinę V w dawce 250 mg podawanej doustnie cztery razy dziennie przez kolejne 4 dni). Kultura gardła była pozytywna dla Corynebacterium diphtheriae. Pacjent powrócił do zdrowia bez większych komplikacji, a kły byka zanikały w ciągu tygodnia po rozpoczęciu leczenia. Błonica występuje endemicznie w Indiach i nie odnotowano podobnych przypadków w tej samej dzielnicy Bengalu Zachodniego w tym samym okresie.

Alakes K. Kole, MD
Rammohan Roy, MD
Infectious Diseases Hospital, Kolkata, Bengal Zachodni, Indie
moneta