CDX2 jako prognostyczny biomarker w stadium II i III etapie raka okrężnicy ad 5

Związek między ekspresją CDX2 a przeżyciem wolnym od choroby w zestawie danych NCBI-GEO Discovery. Analiza ekspresji mRNA RNA CDX2 w zbiorze danych NCBI-GEO ujawniła obecność podgrupy mniejszości z dwukropkiem ujemnym względem CDX2 raki, które charakteryzowały się wysokimi poziomami ekspresji mRNA ALCAM (Panel A) i które były związane z niższym odsetkiem 5-letniego przeżycia wolnego od choroby niż nowotwory okrężnicy dodatnie pod względem CDX2 (Panel B). W panelu A każde kółko na wykresie rozproszenia reprezentuje jedną próbkę pacjenta. Związek pomiędzy nowotworami ujemnymi pod względem CDX2 i niższym odsetkiem przeżycia wolnego od choroby pozostawał znaczący w analizie wieloczynnikowej, która wykluczała stadium nowotworu, stopień nowotworu, wiek i płeć jako zmienne zakłócające (panel C). Aby ocenić związek pomiędzy ekspresją CDX2 a przeżyciem wolnym od choroby u pacjentów w zbiorze danych NCBI-GEO Discovery, użyliśmy algorytmu StepMiner do stratyfikacji populacji 466 pacjentów do podgrupy z negatywnymi CDX2 i CDX2, a następnie do Kaplan-Meier krzywe, aby porównać przeżycie wolne od choroby w dwóch podgrupach (ryc. 2). Analiza wykazała, że wskaźnik 5-letniego przeżycia wolnego od choroby był niższy wśród 32 pacjentów (6,9%) z guzami ujemnymi pod względem CDX2 niż wśród 434 (93,1%) z nowotworami CDX2-pozytywnymi (41% w porównaniu z 74%, P <0,001). W analizie wieloczynnikowej, która wykluczyła wiek, płeć i stadium nowotworu jako zmienne zakłócające, współczynnik ryzyka nawrotu choroby u pacjentów z guzami ujemnymi względem CDX2 w porównaniu do nowotworów CDX2 wynosił 2,73 (przedział ufności 95% [CI], 1,58 do 4,72; P <0,001).
W zbiorze danych NCBI-GEO, dane dotyczące tylko 216 pacjentów opatrzono adnotacjami z informacjami na temat oceny patologicznej (Tabela S1 w Dodatkowym dodatku 1). Analiza wieloczynnikowa, która była ograniczona do tych 216 pacjentów wykazała, że guzy z ujemnym mianem CDX2 były związane z wyższym ryzykiem nawrotu niż te z CDX2-dodatnimi (współczynnik ryzyka, 3,44; 95% CI, 1,60 do 7,38, P = 0,002); współczynnik ryzyka związany ze statusem CDX2 był wyższy niż stopień związany ze wzrostem oceny patologicznej (współczynnik ryzyka, 0,99, 95% CI, 0,56 do 1,74, P = 0,96).
Wykazano wcześniej, że wysokie poziomy ekspresji ALCAM wiążą się z gorszymi wynikami klinicznymi23. Ponadto w zestawie danych NCBI-GEO odkryto, że wskaźnik 5-letniego przeżycia wolnego od choroby związanego z guzami z dodatnim wynikiem ALCAM był umiarkowany, ale istotnie niższy niż związany z negatywnymi ALCAM (67% vs. 78%, P = 0,048) (ryc. S7 w dodatkowym dodatku 1). W związku z tym ocenialiśmy, czy związek pomiędzy nowotworami ujemnymi pod względem CDX2 i niższym odsetkiem przeżycia wolnego od choroby można wyjaśnić faktem, że większość nowotworów ujemnych pod względem CDX2 była również ALCAM-dodatnia. W tym celu wykorzystaliśmy oprogramowanie Hegemon21 do stratyfikacji populacji NCBI-GEO na trzy podgrupy (negatywne pod względem CDX2 i ALCAM, pozytywne pod względem CDX2 i ALCAM oraz pozytywne pod względem CDX2 i ALCAM), a następnie porównano ich wyniki kliniczne (Rys. S8 i S9 w Uzupełniającym dodatku 1).
Wyniki pokazały, że guzy z ujemnym mianem CDX2 i ALCAM były związane z niższym odsetkiem 5-letniego przeżycia bez choroby niż z CDX2-dodatnimi i ALCAM-dodatnimi i CDX2-dodatnimi oraz z guzami-ALCAM-ujemnymi.
[przypisy: plastyka krocza, nutraceutyki, Wąsonogi ]