Bóle w brzuchu bywaja mierne lub wcale ich nie ma.

Główną skargą, z którą chorzy zgłaszają się do lekarza, stanowi stopniowe powiększanie się brzucha, zależne od gromadzenia się w nim wysięku oraz od równoczesnej bębnicy. W miarę powiększania się brzucha chorzy doznają coraz większego uczucia pełności w brzuchu, zwłaszcza po posiłku, tracą łaknienie oraz siły, uskarżają się na zaparcie stolca lub na biegunki, na duszność i utrudnienie ruchów w tułowiu. Bóle w brzuchu bywają mierne lub wcale ich nie ma. Przedmiotowo w przewlekłym zapaleniu otrzewnej nieswoistym rozlanym stwierdza się w obrębie brzucha znaczne: jego wypukleniu . Umiejscowienie jego jest zmienne w zależności od położenia dała. Mianowicie gdy chory stoi, wypuklenie jest największe w podbrzuszu i śródbrzuszu z wypukleniem pępka, gdy zaś leży na wznak – w bocznych częściach ze spłaszczeniem okolicy pępka, a w położeniu chorego bocznym największe tego boku, na którym chory leży. Jeżeli wypuklenie jest duże, to w bocznych i dolnych okolicach brzucha przeświecają rozszerzone żyły, przez które ,krew dąży do rozszerzonych żył klatki piersiowej, omijając dolną żyłę główną . Obmacywaniem, prócz napięcia powłok brzusznych, stwierdza się chełbotanie prawdziwe, jeżeli płyn jest wolny, oraz chociaż nie zawsze, bolesność uciskową, niekiedy zaś także tarcie otrzewne. Bolesność uciskową stwierdza się czasami dopiero po wypuszczeniu płynu. Jest ona największa w miejscach odpowiadających zgrubieniom i zrostom otrzewnej, które stają się dostępne obmacywaniu nieraz dopiero po wypuszczeniu płynu. [hasła pokrewne: lekarz medycyny pracy ostrołęka, zdjęcie panoramiczne zębów, znajdź lek w aptece ]

Powiązane tematy z artykułem: lekarz medycyny pracy ostrołęka zdjęcie panoramiczne zębów znajdź lek w aptece